söndag 7 juni 2015

Vem behöver biomedicinsk forskning när det finns Coca-Cola?





Häromdagen satt min man och jag och tittade på SVT:s dokumentärserie "Mina två liv" som handlar om bipolär sjukdom.

Ungefär 35 minuter in i avsnitt 2 pratar Ann Heberlein och Filip Hammar om alla dessa råd och tips från omgivningen. Promenader, frisk luft, diverse mirakelkurer, "tänk-positivt-böcker", med mera. Min man och jag bara tittade på varandra, sedan skrattade vi!

Jag tror de allra flesta som lever med någon form av kronisk sjukdom varit med om detta! Alla möjliga tips och råd, det ena mer galet (och naivt!) än det andra. Jag har hört talas om så många sätt att bota ME. Meditation, äta mer salt, äta choklad/kakao, dricka coca-cola!!! Men ändå känner jag ingen som blivit frisk?!

Så har jag även blivit informerad om diverse metoder som kan bota ALLA sjukdomar!

Strax efter att jag hade fått reda på att jag troligtvis hade en sjukdom som hette ME/CFS fick jag höra följande: "Det finns en snubbe som håller kurser i hur man läker sej själv från alla åkommor, gå in på www.bluffåbåg.com och läs på! Det är fantastiskt, att bota cancer är ingen utmaning för honom. Han har en youtube-kanal också!" 

Jag förstår att sådana råd ges i all välmening. Jag avfärdar inte automatiskt alla alternativa behandlingsmetoder, faktum är att jag har lite utbildning i alternativmedicin själv. Jag har testat mycket och testar fortfarande nya saker då och då. Det finns vissa saker som kan lindra, men mej veterligen, inte bota. 

Men sen jag blev sjuk har jag insett att det händer saker i livet som jag inte kan trolla bort med den rätta kosten eller det rätta tankesättet. Vissa saker måste jag lära mej att leva med och det finns ingen quick-fix. Det kan vara mycket svårt att acceptera, både för den som själv är sjuk men också för andra. Att behöva värja sej mot sådana här kommentarer gör inte saken lättare. Det är dessutom väldigt tröttsamt med tips och råd jag inte bett om, som kommer från människor som inte har någon som helst medicinsk utbildning eller erfarenhet av vad jag går igenom.

Faktum är att det kan kännas ganska provocerande. Det finns personer som påstått sej ha haft ME, som sedan gått ut på internet och skrivit om att "jag botade min ME genom att äta mer salt", exempelvis. Ursäkta, men om du blivit frisk genom att hälla lite extra salt på potatisen så tror jag inte att du var särskilt sjuk i förstaläget. Eller så var det inte ME du hade. Möjligen någon form av saltbrist som kan ge ME-liknande symptom. Jag har dock hört att en del ME-sjuka upplever att ett ökat salt- och vattenintag kan hjälpa till att lindra vissa symptom på grund av ökad blodvolym, men det är en annan sak. Och alla dom som tror att motion är lösningen på problemet...det är ett ämne som kräver ett helt eget inlägg.

Vad gäller psykiatriska diagnoser, som t.ex. bipolär sjukdom, så verkar "en promenad" också anses som nån typ av universallösning. Visst, det är väldigt hälsosamt med promenader och frisk luft generellt, och vid mild till måttlig ångest så kan det ge en viss symptomlindring. Men det är fortfarande inget bot och ska inte ses som ett substitut för adekvat medicinsk behandling. Psykiska sjukdomar finns också på riktigt, de är allvarliga, de är inga inbillningssjukdomar och de botas inte med hjälp av affirmationer framför spegeln.





6 kommentarer:

  1. Jag håller med, jag har fått så många förslag på vad jag ska göra för att bli frisk så jag har tappat räkningen och jag är ändå också öppen för alternativa vägar men det får finnas gränser <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur :) Ibland har man fått höra så märkliga saker, men man slutar aldrig att förvånas.
      <3

      Radera
  2. Ja man orkar inte ens tänka på alla goda råd som människor ger emellanåt, jag tänker att det oftast handlar om människors frustration och vanmakt över att se hur sjuk man är...Så man får låta det rinna av och tänka att de vill så väl :-) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tror jag att problemet är att man ser för frisk ut...för om det syntes på utsidan skulle ingen tro att det gick att bota med kaffe eller vatten eller nån annan enkel lösning, typ :) sen finns det nog andra som känner just maktlöshet, och en del människor verkar vara oförmögna att acceptera att man inte kan styra och kontrollera allt som händer i livet. Kraaam

      Radera
  3. Bra skrivet och sammanfattat! Jag söker hellre information själv och har fått bra råd om hur vissa symptom kan lindras. Folk blir så frustrerade när dom ser att jag är så sjuk, men att haspla ur sig botemedel om en komplex sjukdom dom inte vet något om är bara tröttsamt.
    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja, precis. De flesta glömmer att jag också har internet, min intellektuella förmåga är fortfarande intakt (peppar peppar!) och jag är garanterat mer påläst än en som inte har mina sjukdomar ;)
      Kram <3

      Radera