tisdag 9 augusti 2016

En yogaövning som de flesta kan göra


Som jag nämnt innan så har jag haft några tyngre dagar. Kanske är det allt elände under juni månad som till slut tagit ut sin rätt. Eller så var jag lite väl optimistisk under juli månad, och kanske jag använde benen lite för mycket. Jag hoppas att det är ett tillfälligt skov.

I vilket fall som helst, i våras hade jag så smått börjat med lite yoga hemma. Men har man ME måste man vara väldigt, väldigt försiktig, för det är alldeles för lätt att man tränar sej sjukare istället för friskare. Och när man väl inser att det har hänt kan det vara för sent. Jag har gjort det misstaget förr, många gånger.

Jag vet inte hur många gånger jag läst eller hört uttrycket "alla kan träna yoga" eller "yoga för alla". Men jag har tränat nog mycket yoga i mina dagar för att veta att 99,9999% av alla yogapass som finns där ute är inte för alla. Inte ens dom som påstår sej vara det. Så är det bara.

Men det finns en yogaövning som jag tror att väldigt många kan göra. Den heter Savasana eller Död Mans Position. När jag googlade på "Savasana död mans position" kom den här sidan upp på svenska, där finns beskrivning på hur den utförs, fördelar med övningen etc.

Å här en bild som jag hittat på Pinterest, bilden kommer härifrån.





När Twinkle blev sjuk så slutade jag med yogan och la all energi på henne. Men nu har jag alltså börjat om med yogan, i form av att se till att göra denna övning varje dag! Mer än så vågar jag inte i dagsläget, men det får räcka för tillfället. Man skulle kunna tro att det bara är att ligga ner, men så enkelt är det inte. Det är stor skillnad på att slappna av medvetet och att bara ligga. Å jag kan träna varje dag utan att riskera att bli sämre! :)


2 kommentarer:

  1. Jag försöker också göra lite yoga...har varit hos en yogaterapeut som satt ihop ett individuellt program efter min kropp och mina förutsättningar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, det skulle jag oxå vilja göra nån gång i framtiden, träffa en yogaterapeut :) Va är det för typ av yoga du gör?

      Radera