lördag 10 september 2016

Influensan jag inte fick!


Nu var det så längesedan jag loggade in på blogger att jag knappt kände igen mej här! Anledningen är att min man har haft en riktigt, riktigt tuff influensa och jag använde all min ork till att ta hand om honom och sköta allt i hemmet. I drygt två veckor låg han i feber och orkade knappt stiga upp ur sängen. Det var troligtvis en av de värsta influensorna jag sett, och jag har sett tuffa influensor. Nu är han dock på bättringsvägen och jag håller också på att återhämta mej (från en influensa som jag själv inte smittades av). Men så blir det, när man själv är sjuk är det tufft att ta hand om andra.

Men en sak är säker, jag är mycket nöjd över beslutet jag tog förra hösten, att ta influensavaccin! Jag tror nämligen att det var vaccinet som räddade mej från smittan. Jag har hört att influensaviruset som en del drabbats av nu är samma som gick i vintras, (det är ju dessutom inte säsong för influensa än). Det hade ju varit katastrof om vi båda blivit sådär sjuka.

Nu är vi i stugan och njuter av hösten. Och jag får sova på nätterna!! Helt fantastiskt. I stan är det mer eller mindre omöjligt, med alla ljud. Folk som skriker och kör moped på nätterna och mellan klockan 7 och 9 på morgonen så utförs alla möjliga högljudda aktiviteter ute på gården.

Dom håller ju på att bygga ett äldreboende på andra sidan vägen, och det är som att dom har som regel att allt sågande och alla högljudda maskiner endast får användas mellan klockan 7 och 9 på morgonen. Har man haft en dålig natt (vilket jag nästan alltid har) så kan de där timmarna på morgonen utgöra skillnaden mellan vad som blir en bra eller dålig dag. Och i förlängningen ett bättre eller ännu sämre mående generellt, om man får de där extra timmarna på sej att få sova eller ej.

Men nu är vi ju "i skogen" och jag längtar så efter att få smyga ut på kvällarna och fota norrsken! Just nu är det lugnt på norrskensfronten, enligt prognoserna och dessutom helt igenmulat på himlen. Men jag har bestämt mej att inte åka hem till stan igen förrän jag fått fånga ett ordentligt norrsken!

Här är ett från ifol...




4 kommentarer:

  1. trevligt att se dej på bloggen igen ... :-)

    Norrsken är så vackert ....önskar att jag kunde få se ett nån gång...det har ju varit här söderut för ett tag sen ,,,men jag missade det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Norrsken är nåt alldeles speciellt :) Känner mej lyckligt lottad som bor så högt upp i landet och därför har möjlighet att se det relativt ofta :)

      Radera
  2. Å, ser fram emot bilder på norrsken! Jag såg ju mitt livs första när vi var vid havet, och det var mäktigt även om det knappt var synligt utan kamera. Min man tog min elscooter och åkte en bit bort från gatuljusen för att föreviga det och för att jag skulle se mer. Just då ville jag verkligen ha en mycket bättre kamera som kunde fånga det bra, men det får duga!

    Så jobbigt med en så tuff influensa! Men skönt att vaccinet verkar ha gjort nytta.

    Usch ja, ljuden i stan är en plåga och det finns ingen ände på bygge eller renoveringar, och som du säger, dom kör som värst på morgonen.
    Underbart att ni kan komma ut till tystnaden!

    Kram❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för nån vecka sen (kanske lite drygt) så var det ju kraftiga norrsken som borde kunnat ses nere hos er också...I slutet av september/början av oktober så kan jag meddela att det troligtvis kommer att upprepas! :) Å då ska jag oxå försöka vara redo att fånga nåt :)

      Ja, jag vet inte vad jag skulle göra om jag inte kunde åka ut hit och sova ut ibland... :)

      Kram! <3

      Radera